Robert (oči od sina, avtor vsebine in fotografij) in
Aleks (sin od očija, avtor nekaterih fotografij)
Posodobljeno: 21. december 2024
- Jeklen okvir. V primeru okvare boste železnega varilca našli kjerkoli, za aluminij pa ne povsod.
- Močnejše obroče, velikosti 26" s 36 naperami (namesto 28 naper).
- Širše pnevmatike, predvsem pa z debelejšim/ojačanim plaščem, ki ščiti pred predrtjem.
- Vilice brez amortizerjev.
- Obročne zavore (ne disk).
- Spredaj in zadaj močna nosilca za prtljago (prtljažnika). Preverite nosilnost.
- Luč spredaj, zadaj, zvonček ali hupa.
- Števec, ki šteje vsaj prevožene kilometre.
Midva se ne spoznava toliko na tehnične lastnosti koles in opreme ter brande, zato ne bova preveč pametovala. Zato pojasnila za vaše ekstra želje in posebne zahteve poiščite drugod. Kupiti se da že opremljeno potovalno kolo.
Širši pnevmatiki bosta vožnjo naredili udobnejšo, vendar boste pri poganjaju potrebovali več moči. 28"/29" kolo je hitrejše in udobnejše kot 26"/27,5". Midva nikoli ne voziva z zakrpanim zračnicami, razen, če se nama predre še rezervna, ki jo zakrpava. Ob prvi priliki kupiva novo. Določene dele (npr. pnevmatike, verigo, zavorne obloge, pletenice) zamenjava še preden so že čisto obrabljeni.
V preteklosti so na kolesa dodajali vedno več prestav. Sedaj je trend obraten ali v drugačnih razmerjih (tudi pri treking in potovalnih kolesih): spredaj 2 ali pa zgolj 1 verižnik (zobnik), kar pri slednjem pomeni, da spredaj ne potrebujemo več menjalnika; 1 komponenta manj za vdrževati. Zadaj 10-, 11- ali celo 12-redna kaseta, kjer je »najlažji« zobnik za zelo strme klance že zelo velik. Strme otovorjene vožnje so lažje. Navzdol pa kolo sam sebe poganja, hitrostni rekordi na izletih ali potovanjih itak niso pomembni.
Z e-kolesi so gričevnato hribovite poti postale spet bolj obljudene. Če se odločite z e-kolesom potovati več dni, razmislite oz. načrtujte, kje boste preko noči polnili baterijo. Kratek postanek v gostilni ne bo zadostoval, saj baterije potrebujejo nekaj ur, da se napolnijo. Če boste spali v kampu, boste morali najeti parcelo z električnim priključkom.
Obročne zavore v mokrem vremenu pričnejo zavirati z delčkom sekunde zamika in imajo daljšo zavorno pot. So enostavnejše za vzdrževati oz. popravljati. Disk zavore imajo veliko večjo zavorno moč in natančnost pri stiskanju zavorne ročice. Popravilo je zahtevnejše in dražje.
Ob daljšem kolesarjenju se lahko v dlaneh ali prstih pojavijo mravljinci. Vzrok ni (vedno) v trdih ročkah ali neamortiziranih vilicah, ampak v nepravilno nastavljenem sedežu in višini/naklonu krmila ali neprava velikost okvirja ter neprimernem naklonu telesa. Glede tega je cela znanost kakšen je pravi optimum.
Na krmilu je fino imeti (delno/zavite) roge. Med vožnjo boste lahko menjavali položaje zapestja. V klanec je lažje peljati z dlanmi na stranskih rogovih (in blokiranimi amortizerji).
Oprema na kolesu naj ne bo preveč tehnično eksotična. V primeru okvare/zamenjave jo boste našli v običajnih trgovinah s kolesarsko opremo.
Zaradi stabilnosti kolesa mora biti prtljaga pritrjena čim nižje k tlom. Na vilice z amortizerji pašejo samo določeni modeli prtljažnikov, ki so montirani višje kot prtljažniki na neamortiziranih vilicah. Jaz imam sprednji torbici obešeni na prtljažnik precej visoko, kljub temu pri vožnji ali manevriranju nimam nobenih težav, niti pri višjih hitrosti ne.
- Robert imam: treking alu kolo, amortizerje, 28" kolesi, srednje široki pnevmatiki (37 spredaj in 42 zadaj), ojačan plašč proti predrtju, nosilec spredaj in zadaj (4+1 torba).
- Aleks ima: treking alu kolo, amortizerje, 28" kolesi, srednje široki pnevmatiki, prtljažnik zadaj (2+1 torba).
Ko menjate ali krpate predrto zračnico, vedno preiščite mesto vboda tudi na plašču. Trn ali opilek, ki je lahko še vedno zapičen, vam jo bo ponovno preluknjal. Če imava dovolj časa in potrpljenja, si pred izvlekom zračnice na plašču označiva mesto njene pozicije, tako hitreje najdeva mesto vboda tudi na plašču. Midva zračnic nikoli ne krpava, razen, če se nama na poti predre še rezervna. Zato s seboj voziva še pribor za popravilo zračnic in vzvode za lažjo demontažo pnevmatike.
Ne pozabite delujoče tlačilke!
Prav pridejo še rezervne žice za zavore in menjalnik ter rezervni členek verige. Vse skupaj zavzame zelo malo prostora, vam pa olajšajo ali omogočijo nadaljevanje poti.
Z armiranim lepilnim trakom boste zakrpali strgano torbico ali za silo popravili nosilec prtljažnika. S kabelskimi vezicami boste lahko pritrdili ali zvezali marsikaj. Za zares dolga potovanja: olje za mazanje verige in mazivo za ostale gibljive dele.
Najbolj odporne so ključavnice z U varnostnim lokom. Sledijo ključavnice z zložljivimi jeklenimi ploščicami in večkrat kaljene (pre)težke verige. Vse ostale profesionalci pregriznejo s kleščami v nekaj sekundah. Nenapisano pravilo pravi: težja kot je ključavnica, bolj odporna je na lome. Zato ob izbiri naredite kompromis med težo in tveganjem. Okvir kolesa zaklenite ob drog ali drevo, najbolje z 2 ločenima / različnima tipoma ključavnic. Če imate možnost, zajemite še oba obroča koles. Ključavnica naj bo nameščena čim višje ali na mestu, kjer je z velikimi kleščami težje dostopati ali se z njimi upreti ob tla.
Proizvajalci ključavnic sami določijo (običajno previsoko) oceno zaščite, ki naj bi jih nudile. Zaradi lažje primerjave kakovosti ključavnic različnih proizvajalcev, se vse bolj uveljavlja »Sold Secure« ocena, ki je odtisnjena na embalaži. Izda jo neodvisna in neprofitna britanska organizacija, ki skuša ključavnico s silo »odkleniti« ter jo oceni z eno od treh stopenj zaščite: nižja (bronze), srednja (silver) ali najvišja (gold).
Očala: varujejo pred soncem, bleščanjem, vetrom, peskom, kamenjem in mrčesom.
Sprednja in zadnja luč! Imava ju vedno. Da sva še bolje opazna, po potrebi dodava še dodatne. Snemljiva luč s kolesa ali telefonska ali čelna svetilka vam bo prišla prav, če boste spali v šotoru.
Vzratno ogledalo je priporočljivo. Midva ga še nisva namontirala.
Osebne dokumente imava shranjene v torbici, ki je nameščena na krmilu. Na krajših poteh v obpasni torbici. Tako so vedno pod nadzorom.
- Repelent proti komarjem, mrčesom in klopom.
- Sončna krema.
- Pred potovanji v eksotične dežele se pozanimajte in cepite pred nevarnimi boleznimi.
- Dodatno zavarovanje za tujino.
Kurativa
- Mini komplet prve pomoči, ki naj vsebuje obliže, nekaj gaz in povojev, morda še razkužilo.
- Šivanka za izvlačenje trnov (tudi šivanje).
- Vlažilna krema.
Na »klasične« dopuste s seboj vzamemo velikokrat preveč prtljage, ob koncu počitnic pa ugotovimo, da smo večino časa preživeli v istih oblačilih.
Pri koriščenju prevoznih sredstvih gnanih na motor dodatne teže ne občutimo, pri potovanjih s kolesi pa šteje vsak dodaten kos prtljage (razen če nam prtljago vozijo drugi).
V nadaljevanju so opisani načini potovanja s prtljago in pripomočki, ki jih sami vozimo s seboj na kolesu.
Na trgu obstajajo tudi torbe iz drugačnih, nekatere z vremensko manj odpornih materialov. Te lahko prekrijete s posebnimi pregrinjali. Kako učinkovita so pri daljši izpostavljenosti, ne veva, ker z njimi nimava nikakršnih izkušenj.
Na torbico za na krmilo je možno pritrditi namenski prozorni ovitek. Vanj se lahko vstavi zemljevid ali list s koristnimi podatki. Tako se ni potrebno ustavljati na vsakem (neoznačenem) razpotju, odpirati torbo, razpirati zemljevid, ga zlagati nazaj …
Pred dežjem, snegom ali prahom je tako dobro zaščiten tudi GPS aparat ali (pametni) telefon, ki nam kaže pravo smer. Edino dosegljivost do notranjosti je malo bolj dolgotrajna. Preko ovitka lahko upravljamo tudi ekran na dotik.
Torbe imajo na hrbtni strani nastavke za pritrditev na kolesarski prtljažnik. Ti so lahko nastavljeni tako, da pašejo zgolj na eno stran prtljažnika. Najine torbe sva si označila z Levo in Desno oznako. Sedaj ne poizkušava več katera stran prtljažnika je prava.
Torbe sva tudi podpisala. Enake torbe uporablja še veliko drugih kolesarjev. Ko sva prestopala na železniški postaji v Beljaku, se je na tleh perona nahajalo najmanj 10 enakih oz. zelo podobnih modelov in barv kolesarskih torb. Ob vstopanju na vlak, bi lahko v hektiki katera nehote zamenjala lastnika.
- Športna - hitro sušeča oblačila.
- Spodnje perilo.
- Oblačila proti različnimi vremenskimi vplivi (dež, veter, mraz, sneg …).
- Večplastno oblačenje.
- Rezervna oblačila.
Seveda - kolo - lahko poganjate tudi z običajnimi športnimi copati, treking čevlji ipd.
V primeru dežja in mraza lahko čez čevlje poveznete neoprenske galoše, ki ščitijo stopala pred mokroto in mrazom.
V kampu sva obuta v lahke natikače. Z njimi vstopava v sanitarne prostore. Stopala se prezračijo in posušijo.
Pred potjo na spletu poiščeva možna prenočišča in si ustvariva seznam s kontaktnimi podatki (naslov, telefonska številka, odpiralni čas). Seznam vam bo zelo koristil na manj poseljenih ali neturističnih območjih. Raziščeva tudi trgovine in restavracije, predvsem v bližini načrtovanega prenočišča. A se sliši že preveč načrtno? Vendar če zvečer pozno prispete, je praktično, da že vnaprej veste, kje boste dobili še zadnjo večerjo ali pa boste ostali lačni. Olajšajte si potovanje. Sicer se tudi midva med potjo prepustiva spontanosti, sproti prilagajava najin načrt, uporabljava pametni telefon in seveda tudi improvizirava.
Na vrh torbic zložite stvari, ki jih med vožnjo potrebujete večkrat. Zaradi stabilnejše vožnje je težje stvari bolje zložiti na dno torbice oz. delu, ki je na kolesu bližji tlom. Prtljago poizkušajte enakomerno razporediti na levo in desno stran kolesa.
Pri razporejanju upoštevajte tudi smer vožnje. V vročih dneh pijačo in hrano zložite v prtljago, ki se bo na kolesu nahajala na severni strani vožnje. Fino jo je založiti z oblačili in pijačo iz hladilnika ali pa vsaj s plastenkami s hladno vodo.
Če kolesariš sam, še ne pomeni, da potuješ osamljen. Ni se ti potrebno ozirati na sopotnike in se med seboj prilagajati. Bolje začutiš okolje in spoznaš nove ljudi. Slabost je, če se ti »sredi ničesar« pripeti nezgoda ali ob sebi nimaš osebe, ki bi ti popazila kolo, medtem ko greš v trgovino ali na WC, vendar se da znajti tudi v takšnih primerih. V restavracijah obeduješ sam. Enoposteljna soba je na osebo dražja kot dvoposteljna.
Par si nudi medsebojno pomoč in spodbudo (lahko pa se nervira). Nekaterih popotniških potrebščin npr. orodja, prve pomoči, šotora, fotoaparata ipd. ni potrebno podvajati.
Potovanje z več popotniki zahteva več organizacije in med potjo medsebojnega prilagajanja. Težavnejše lahko postane iskanje zadostnega števila prenočišč. Prav tako prevoz koles z javnimi prevoznimi sredstvi. V veliki skupini si je pametno razdeliti funkcije, najbolje da se določi tudi vodjo »odprave«.
- Otroci imajo radi gibanje in akcijo.
- Otroci se raje vozijo s kolesom kot pešačijo ali hribolazijo.
- Otrokom svež zrak in lepi razgledi ne pomenijo dosti.
Starši ne pretiravajte z izbiro prestrmih ali predolgih poti. Glede na otrokove in/ali tudi vaše zmožnosti določite ustrezno razdaljo in ne pozabite pri »povratnih« vožnjah upoštevati, da se morate do izhodišča še vrniti. Otroku med potjo dovolite, da lahko tudi skrene s prave ceste in vozi po off road stezi (razen, kjer je vožnja s kolesom prepovedana ali prenevarna). Vmes se ustavljate na igriščih in za njih atraktivnih točkah. V restavraciji jim občasno naročite željeni pomfri.
Mlajše otroke najprej navadite kolesariti po poteh, ki so namenjene zgolj za kolesarje. Čeprav tam praviloma ni (hitrih) vozil, ima lahko tudi trk s kolesarjem ali pešcem resne posledice. Naučite jih pravil vožnje. Lahko, da boste prišli v situacijo, ko bo potrebno del poti prekolesariti tudi ob robu manj ali bolj prometne ceste. Tik preden zavijete na takšno cesto se ustavite in mlajšim udeležencem razložite, da bo promet drugačen in da morajo obvezno slediti vašim navodilom. Če z otrokom/ci kolesarita dva starejša, izkušena spremljevalca, je najbolje, da eden kolesari na začetku, drugi na koncu kolone. Priporočljivo je, da imata spremljevalca vzvratna ogledala, tako varneje spremljata promet za seboj.
Razgrnjavanje in zlaganje zemljevida je zamudno. V primeru padavin, papir postane cunjast. Zato si že pred potovanjem midva pripraviva kopije kart na posameznih listih, velikosti, ki pašejo v namenski prozoren PVC ovitek pritrjenim na torbici na krmilu. Ovitek je nepremočljiv. Najino aktualno območje je tako na karti vedno pod »nadzorom«, ne da bi se nama bilo potrebno ustavljati.
Pred turo si na zemljevid vriševa načrtovano pot. Označiva možna prenočišča in zanimive točke. Posamezne liste oštevilčiva z zaporednimi številkami kot si sledi najina pot. Priporočava! Na primer za 300 km dolgo pot se takšnih kart (lahko) nabere do 30.
Seveda pa tudi med potovanjem na telefonu poiščeva in izbereva bližnjo gostilno ali trgovino.
Zaenkrat se še vedno da več geografskih podatkov razbrati s »papirnih« izletniških kart kot z Google zemljevida. Google zemljevid pri določenih povečavah sploh ne prikaže imena kraja ali mesta. Karte natiskajte obojestransko. Pozor: na črnobelih - sivinskih izpisih moder potok postane enake barve kot glavna cesta, izohipse enake stezam.
Midva nerada kolesariva po prometnih cestah, zato najraje izbirava kolesarske steze, stranske ali manj prometne ceste. Na karti to pomeni čim tanjše linije, ki pa so vrisane šele v kartah v merilu 1:50.000 ali 1:25.000. Na kartah merila 1:100.000 ni več samoumevno, da bodo te vrisane.
Po papirnem zemljevidu se najlažje orientiramo, če vozimo z juga proti severu. Kraji, ki so pred nami bolj oddaljeni, so tudi na zemljevidu postavljeni bolj daleč (če zemljevid položimo predse). Karte na GPS napravah lahko zavrtimo kakor želimo, tako se pot na ekranu izrisuje vedno v smeri vožnje in nam s tem olajša orirentacijo. Slabost GPS ročnih naprav je, da imajo majhne ekrane in hitro (iz)praznejo baterije. Imejte dodatne s seboj. V kampih je na razpolago zelo malo vtičnic in te so običajno samo v sanitarnih objektih. V njih je v nekaterih kampih prepovedano polniti baterije.
Za območja, kjer so označbe bolj poredke ali pa jih sploh ni, je potrebno uporabljati veščine »stezosledstva«, se velikokrat ustavljati, preučevati zemljevid, spraševati mimoidoče itn. Tako se nenehno ukvarjamo z iskanjem »prave« željene poti, ki nas bo pripeljala do cilja. Pot ob jezeru ali ob reki je lahko dober orientacijski parameter, četudi pot vedno ne poteka tik ob obali ali brežini.
Na zemljevidu je čez vodo narisana črtica, za katero pred odhodom ne veva, ali je v naravi most ali jez, ki ga je ali ni možno prečkati. Za te dvomljive primere si dele poti že prej ogledava na Google Street View aplikaciji. V preteklosti sva si s tem že prihranila kar nekaj nepotrebnih kilometrov. Ko pa tega nisva storila, sva nekajkrat namesto po mirni gozdni stezi morala voziti po zelo prometni glavni cesti, ker je bilo željeno območje ograjeno-zaprto.
Ker se midva vedno ne drživa (ali na potovanju ni možno) pravilnega uravnoteženega kolesarskega prehranjevanja, bova na tem mestu s pametovanjem zaključila. Svetujeva pa, da se podučite iz drugih strokovnih člankov.
Gostilne, ki s slogani Kolesarji dobrodošli vabijo, delujejo na nas kolesarje prijazno in vabljivo, čeprav nam ponudijo enako hrano kot ostalim nekolesarskim gostom.
Ne naročujeva hrane, sploh v vročih dneh, ki je lahko pokvarljiva. Od gostinskega obrata pričakujeva, da ima na razpolago varno mesto za parkiranje koles, medtem ko obedujeva. Najraje jeva zunaj na terasi in še kolesi v bližini imava pod nadzorom. Običajno imamo kolesarji radi hitro in enostavno postrežbo, brez odvečnih natakarskih gledaliških predstav in kompleksnih pogrinjkov.
V Avstriji, Italiji, Švici, Nemčiji (idr.) je potrebno čas postanka za kosilo v restavracijah načrtovati med 12. in 14. uro. Namreč kuhinje večinoma po 14. uri do zgodnjega večera ne obratujejo, čeprav je gostilna ves čas odprta. V vmesnem času v najboljšem primeru dobite enostaven prigrizek. V nekaterih restavracijah v visokih sezonah, ob vikendih ali ob prometnih cestah kuhinja deluje tudi cel dan. To na veliko oglašujejo.
V deželah severno od nas kuhinje v restavracijah po 20. uri ne obratujejo več. Zato v poznih večernih urah v google zemljevidu namesto Restavracija poiščeva npr. Picerija, Kebab, Fast food.
V Sloveniji je običajno, kadar je restavracija odprta, deluje tudi kuhinja.
S sinom sva pričela spoznavati prvinski način spanja šele s kolesarskimi potovanji. S kampiranjem pred tem nisva imela skoraj nikakršnih izkušenj. Medtem sva testirala različne oblike prenočevanj, tako da nekaj izkušenj že lahko zapiševa.
Če boste potovali po suhih, nevlažnih in toplih krajih in znate biti nastavljeni na špartanskost, vam bo zadostovala zgolj tanka spalna vreča. Slabost: pred komarji ne boste zaščiteni. Zaščito nad glavo lahko improvizirate s tanko ponjavo, ki jo privežete med drevesi. Za večjo zaščito pred vremenskimi vplivi pa boste postavili šotor.
Koliko oseb se lahko stlači v šotor? V šotoru, ki je deklariran za 3 osebe, bodo 3 spali kot sardele v konzervi, s tem da bo prtljaga praviloma zunaj ali v predprostoru, če ga šotor ima. S prostornino šotora se povečuje tudi teža ter volumen prtljage.
Ali boste potovali v zelo vetrovnih pokrajinah ali hladnejših območjih s snegom? Izbirate lahko med 4-, 3-sezonskimi ali poletnimi šotori, ki se med seboj razlikujejo v materialu in konstrukciji.
Namig pri izbiri šotora: kupite prostostoječega, torej da lahko šotor stoji, tudi če ga z vrvicami ne pritrdite v tla. Tako ga lahko postavite tudi na lesenih ali betonskih tleh.
Že pred potovanjem se doma naučite sestaviti in tudi pravilno zložiti šotor. Lahko da boste morali kdaj šotor sestaviti v dežju ali v popolni temi. Dokler midva nisva sponk šotora označila z barvami palic, sva ga velikokrat predolgo ali napačno sestavljala, ker nisva v(i)edela na katere sponke se pripne ena od treh različno dolgih palic. Sedaj šotor sestaviva v nekaj sekundah. Temne neopazne napenjalne vrvice sva zamenjala za živobarvne, prej sva se vsakokrat spotikala ob njih.
Pred nakupom šotora se seznanite z dodatnimi informacijami, lastnostmi, izborom, upoštevajte vse parametre, navsezadnje tudi ceno, sklenite kompromis med dodatno težo in prijetnejšimi sanjami ponoči.
V primeru dežja pa naj ponjava ne gleda izven strehe šotora, sicer bo voda s strehe šotora tekla na ponjavo. Ker ne bo mogla ponikniti v tla, bo tekla tudi pod šotorsko dno. Najbolje, da je ponjava zavihana nazaj na notranji del šotora in tako tvori nekakšen zaščitni bazen. Ponjavo še povežite z vrvico. Za lažje razumevanje kmalu objaviva nazorno fotografijo.
Ponjava lahko začasno služi kot zaklon (namesto šotora) pred dežjem. Ponjave se dobijo različnih velikosti in debelin. Glede na debelino se spreminja tudi teža. Tanke (60 gr/m²), a vseeno dovolj močne, v prtljagi zasedejo zelo malo prostora, stanejo zgolj nekaj evrov. Najino ponjavo sva kupila v gradbenem centru. Na soncu se materiali s temnejšimi barvami hitreje posušijo.
Izbirate med sintetičnimi in puhastimi spalnimi vrečami. Vreča v obliki mumije se najbolj prilega telesu, zato takšne bolj grejejo kot pravokotne oblike. Preverite še težo in volumen, ko je stisnjena.
Ko pričakujeva hladnejše noči, s seboj vzameva še tanko odejo ali se ponoči dodatno oblečeva.
Ko boste spali na »mehkih« toplih tleh travnika ali plažni mivki, lahko da pod seboj ne boste potrebovali ničesar. Komoditeto povečate z lahko armalfeks ležalno peno. Ta omogoča malenkost mehkobe, ščiti telo pred hladnimi in vlažnimi tlemi, vendar je zjutraj občutek enak kot bi spali na deski.
Sama sva takšno peno kmalu zamenjala za napihljivo blazino. S seboj jo vzameva, četudi spiva na tleh zgolj eno noč. Spiva na komfortnih 3 oz. 5 cm debeline, sicer zložena zavzame precej volumenskega prostora (ca. ø15 oz. ø20 cm).
Katere namestitve so najbolj primerne za prenočevanje kolesarja/e popotnika/e? Vse, v katerih se bomo dobro in varno počutili ter je primerno našemu popotniškem proračunu.
Če boste namesto pod nešteto zvezdicami spali v prenočiščih z 1 do 7 zvezdic, zgoraj opisanih spalnih pripomočkov ne boste potrebovali, razen v preprostih prenočiščih (npr. gorskih kočah), kjer je s seboj priporočljivo imeti ali spalno vrečo ali posteljnino.
Prenočišča v središčih večjih evropskih mestih so praviloma draga. Ob vikendih ali praznikih preverite cene v hotelih v poslovnih četrtih ali v bližini letališča. Cene so (lahko precej) nižje kot ob delavnikih. Če boste v hotelu zgolj prespali, nima smisla, da plačujete sobo z vsemi vključenimi storitvami, ki jih ne boste koristili npr. savne, bazena ali dnevne animacije.
Kjer poteka neka lokalna razstava ali prireditev, se lahko zgodi, da bodo tudi v najbolj zakotnem koncu, vse postelje oddane. Nekateri ponudniki ne želijo oddati sobe zgolj za eno noč in vas bodo odpravili, da je vse zasedeno. Če boste potovali z otrokom/ci, odidite z njimi na recepcijo, dajajte videz kolesarja (npr. čelada na glavi) in otroci naj simulirajo najbolj utrujena bitja. Če bo slučajno pri njih vse zasedeno, bo receptor ali lastnik pomagal in poklical v penzion v bližini. Pri nama s sinom je bilo večinoma tako. Seveda lahko naletite tudi na drugačen odziv. Da boste noč mirneje prespali, prosite, če lahko kolo/esa zaklenete v njihovo garažo ali klet.
Pri potovanjih skozi območja, kjer ravno takrat tam poteka velik mednarodni dogodek, upoštevajte/računajte, da so takrat v krogu sto in več kilometrov postelje oddane do zadnjega. Tudi cene so v tistem času višje. Skrbneje načrtujte pot v visokih sezonah posameznega območja. S seboj imejte seznam opcijskih prenočišč (ali pomoč inteligentnega telefona).
V še tako nabito polnem kampu se vedno najde še kakšno prazno mesto za postavitev šotor(čk)a. Če pa je vse popolnoma okupirano, se navsezadnje lahko zapeljete tudi na (ne)poseljeno območje, v sadovnjak, travnik ali gmajno, kjer, če vas ni strah, na »divje« prespite noč. Zato imava midva olivno zelen šotor. V izogib težavam, se skušajte prej dogovoriti z lastnikom zemljišča ali pa v mraku postavite in ob svitu odrinite. V takšnih primerih ima potovanje s šotorom prednost. Preko noči hrane ne puščajte kjerkoli. Nama se je že zgodilo, da je iz predprostora šotora domnevno lisica odnesla zajtrk. Kampirala sva zakonito v visokogorskem kampu. Prazno vrečko sva kasneje našla v gozdu.
Izogibajte se spanju na prostem na območjih z zvermi, v neposredni bližini hudournikov in območjih z veliko kriminala.
Opozorilo: v nacionalnih parkih je (praviloma) prepovedano divje kampiranje (rangerji/kazen). Prav tako je divje kampiranje prepovedano v večini držav po svetu.
Z Airbnb platformo je v primerjavi s prejšnjima dvema bivanje plačljivo, je pa na raznoraznih dražjih in elitnih lokacijah možno dobiti cenejše prenočišče.
Znanje (čim) več tujih jezikov je pri potovanjih v tujini seveda prednost. Domačine bomo lažje povprašali in razumeli. Velikokrat so (na spletnih straneh) določene informacije zgolj v domačem jeziku. Logično, da se ne boste šli naučiti tujega jezika zgolj zato, da boste skozi državo potovali nekaj dni. Obvezna je vsaj basic turist english. V osrednji Evropi in turističnih krajih sredozemskih državah vedno prav pride nemščina. Poleg obeh omenjenih germanskih jezikov je priporočljivo znanje še enega romanskega jezika. Z znanjem slovenščine/srbo-hrvaščine pa se da, z malo obojestranske domišljije, razumeti prebivalce slovanskih držav v naši soseščini. Dodatna prednost na pravoslavnih območjih je še dešifriranje cirilice.
S sinom med potjo ustvarjava kompromis med uživanjem/matranjem, vsrkavanjem okolja in fotodokumentiranjem. Če imava čas, se večkrat ustaviva in skušava narediti neponovljiv posnetek. Ne čakava pa ure in ure, da bo na najlepši cvet priletela še čebela.
V razmislek in lažjo odločitev: na preizkusu so običajnim uporabnikom dali profi foto opremo, profesionalnim fotografom pa troteljce z enim gumbom. Kaj mislite, kdo je naredil boljše fotografije?
Praktičnost: ob fotografiranju lepe pokrajine pri pripravi aparata ne rabimo hiteti, ker nam ne bo nikamor ušla … (razen če še zadnjih hip lovimo romantični sončni zahod). Pri nepričakovanih situacijah moramo reagirati kar se da hitro, sicer se bo karkoli že odpeljalo/zbežalo/skrilo … Za takšne primere je fino imeti aparat na dosegu roke.
Idealen fotoaparat (zame) bi imel naslednje lastnosti:
- majhen,
- v trenutku pripravljen na akcijo, npr. brez zamudnega odvijanja ovitka in snemanja pokrovčka objektiva,
- ekran, ki se vrti v različne smeri,
- pomembnejše in velikokrat uporabljene funkcije dosegljive v prvem nivoju, kar nekako pomeni, da ima vsaka funkcija svoj gumb,
- objektiv (tudi) z ročno spreminjajočo goriščno razdaljo in ostrenjem,
- aparat odporen na vremenske vplive, predvsem dež (ni nujno, da je primeren tudi za potopitev v vodo),
- baterija, ki zmore vsaj nekaj 100 posnetkov.
Fotoaparat lahko postavite na mizo ali na tla, nastavite 10 sekundni zamik sprožitve in stečete do pozerišča. Če se boste hoteli usesti na kolo in se na fotografiji še peljati, boste morali zelo zelo pohiteti. Ker sem jaz imel tekanja in večkratnih poiskusov dovolj, sem si kupil daljinski brezžični sprožilec. Sedaj ne rabim več tekati sem in tja.
Najin proži na razdalji do 100 m. Med vožnjo proživa in dobivava n posnetkov. Od daleč se ne vidi, da sva v roki držala sprožilec. Lahko pa na sprožilcu (ali fotoaparatu) nastaviva časovni zamik in ga medtem skrijeva v žep.
Stativ
Velikokrat ob cesti ali v naravi ni možno idealno namestiti fotoaparata. Ali ima ograja okrogle profile, ali pa je podlaga nagnjena. Ob slabših svetlobnih pogojih ali ponoči je iz roke težko narediti netresočo fotografijo. Zato sva si midva omislila manjši, lahek, fleksibilni stativ. Lahko se ga postavi kot trinožnik, lahko pa se krake ovije okrog droga ali drevesa. Glavo ima gibljivo v vse smeri. Vsebuje tudi vodno tehnico, ki pokaže vodoravni položaj aparata. Zelo praktični pripomoček, sploh če potujete sami, želite biti ovekovečeni na fotografijah in se vam ne da čakati ali prosjačiti ostalih za foto usluge.
Obstajajo tudi stativi oz. nastavki za telefone.
Helikopterček ali po domače dron
Za res atraktivne in nenavadne perspektive posnetkov si omislite manjši, lahek in zložljiv dron. Pravila za uporabo dronov so po državah članic agencije EASA enotna, razlikujejo se po nekaj niansah. V nekaterih državah je potrebno imeti sklenjeno zavarovanje, v vseh pa se zahteva registracija/identifikacija operaterja (običajno je to lastnik drona) in licenco za upravljanje drona. To pridobite v Sloveniji oz. kjer imate stalno prebivališče in velja za vse države članice EASA. Za vse ostale nečlanice upoštevajte njihovo zakonodajo.
Z zmogljivo baterijo (power bank) nekajkrat (3 do 4-krat) napolniva najina telefona. Ker kapaciteta ne presega dovoljene, lahko baterijo neseva (v ročni prtljagi) tudi s seboj na letalo.
V primerjavi z javnimi prevoznimi sredstvi je prevoz kolesa na oddaljeno lokacijo z avtom praviloma najhitrejše /razen letala/ in najenostavnejše prevozno sredstvo. Nismo vezani na vozni red/čas.
Slabost: pot moramo načrtovati tako, da se zopet vrnemo na izhodišče tj. parkirišče avtomobila.
Kadar bomo vozilo pustili več dni stati na istem parkirišču, se prej prepričajmo, da bo tam varno ali da jezni lastnik zemljišča ne bo naročil odvoza s pajkom. Npr. z lastnikom kampa v Bregenzu ob Bodenskem jezeru sem se že pred prihodom dogovoril, da bo avto lahko proti plačilu nekaj dni stal znotraj kampa, medtem ko bova s sinom vozila na večdnevni kolesarski turi. Domnevam, da bi se dalo dogovoriti tudi s kakšnim gostiščem ali turistično kmetijo, kjer imajo dovolj prostora.
Parkirišča Park&Fly v bližini letališč nudijo več dnevno/tedensko parkiranje. Ti nasveti so napisani za kolesarske popotnike, kar pomeni, da se namesto na letalo usedete na svoje potovalno kolo, zato ob rezervaciji sporočite, da ne potrebujete shuttle prevoza do/z letališča in s tem (morda?) še za nekaj € pocenite parkirnino.
V malo večja vozila lahko spravimo kolesa kar v prtljažnik. Pri ostalih nam ostane prostor na strehi ali zadaj.
Na streho višjega vozila je težje na/raztovarjanje, sploh koles pričvrstenih na sredini strehe. Med vožnjo ne smemo pozabiti dejstva, da smo vozilo povišali najmanj za 1 meter, zato v (nizke) garažne hiše ne bomo mogli. Pozor tudi pri nizkih drevesih, nadstreških ali nizkih podvozih. Poveča se poraba goriva.
Pritrditev koles zadaj na prtljažnik vozila: obstajajo izvedbe pritrditve nosilca na steklo zadka. V primerjavi z montažo koles na streho vozila, so prednosti lažje na- in raztovarjanje, manjša poraba goriva in ni nevarnosti, da boste med vožnjo zadeli ob izpostavljene nižje dele. Pri nekaterih izvedbah je slabost, da ne boste mogli dostopati do prtljažnega prostora vozila in možnost prask na vozilu. Če kolesa zakrivajo luči vozila, ne pozabite na dodatne luči.
Pred namestitvijo s koles odstranite še snemljive dele (luči, števec hitrosti …). Jaz kolesa z žično ključavnico dodatno priklenem ob nosilce koles. Tako so v primeru trka ali poškodbe nosilcev dodatno pričvrsteni in hkrati dodatno zaščiteni pred krajo. Na daljših vožnjah ali v primeru dežja s PVC vrečko prekrijem sedeže. Videl pa sem že tudi prekrivala za sprednji izpostavljen del kolesa.
Na slovenske vlake je možno s seboj vzeti kolesa, vendar je velikokrat dovoljeno le ob nenavadnih urah. Prostor za kolesa je omejen, tako da (večja) skupina kolesarjev bo težko potovala na tak način. Če se le da, se izogibajte nedeljskim večernim vlakom, ki vozijo potnike iz turističnih krajev in dijake/študente v študijska mesta. Prav tako so ob delovnikih polni jutranji vlaki. Če ne gre drugače, s sprevodnikom in potniki uporabite malce pogajalskega šarma in lepih besed. Za vstopanje in nakladanje na slovenske vagone s kupeji je potrebno kar precej akrobatskih spretnosti. Vozovnico za kolo se doplača posebej, običajno velja cel dan. Na ICS vlake ni možno vzeti s seboj koles, običajno tudi v tujini ne (na novem nemškem ICE vlaku je nekaj prostora tudi za kolesa).
Na nekaterih mednarodnih vlakih je prostor omejen zgolj na nekaj koles, zato julija in avgusta, priporočava pravočasni nakup vozovnic(e) in rezervacije mesta za kolo. Če boste potovali preko več držav in prestopali, je za kolo (velikokrat) možno kupiti vozovnico zgolj za posamezno državo (npr. za Nemčijo nakup in rezervacija preko spletne strani nemških železnic DB, za Avstrijo preko ÖBB). Pri vlakih s prestopanji in rezervacij mest za kolo, izberite vlake, kjer boste imeli dovolj časa za prestopanje (vsaj 15 minut). Čas vam bo pri zamudah prav prišel. Če boste imeli srečo, vas bo naslednji (običajno navezovalni) vlak počakal. Prestopanja s kratkimi časi, še posebej s kolesi, so lahko stresna, zato izberite vlake s čim manj prestopanj.
Na mnogo območjih Avstrije in Nemčije vozijo regionalni vlaki, ki imajo pol potniškega vagona namenjenega zgolj za kolesa, v sezonah pa so v kolesarskih regijah priklopljen še eden ali več tovornih vagonov zgolj za kolesa.
V Italiji imajo vagoni podobno veliko/malo prostora kot slovenski vlaki. Prostor za kolesa(rje) je običajno namenjen prvi in/ali zadnji del vlaka, odvisno v katero smer vozi. Na Južnem Tirolskem kolo postavite kar med sedeže. Preden vstopite na vlak, na avtomatu ne pozabite žigosati vozovnice, sicer je neveljavna.
Vlaki, ki kombinirajo vožnjo z (nadomestnimi) avtobusi (npr. ob delih na železniški infrastrukturi), je velika verjetnost, da kolesa ne boste mogli ali smeli spraviti v prtljažni prostor avtobusa.
Medkrajevni avtobusi imajo prtljažni prostor velik do ca. 4 kolesa, vendar le, če niso zasedena s prtljago potnikov. Če se da, se prej pozanimajte, kdaj so linije najmanj zasedene. Običajno so to ob delovnikih jutranje linije, ki vodijo iz večjih mest.
Na nekatere Flix buse, ki omogočajo poceni in hitra potovanja med evropskimi mesti, je možno s seboj vzeti kolo (na zadnji strani imajo pritrjen prtljažnik za 2 ali 4 kolesa).
Na mestne avtobuse ni možno vzeti koles.
Nasvet: na večje ladjice in trajekte, ki vozijo potnike in vozila med otoki Beneške lagune, se da s seboj vzeti tudi kolo, ampak pozor: v Benetkah kolesa niso dovoljena, to pomeni niti vožnja s kolesom, niti če ob kolesu hodite ali ga nosite. Na otokih okoli Benetk je vožnja s kolesi dovoljena.
Prvi namig: V embalaži se vedno najde še prostor, kamor lahko spravite dodatno prtljago. Stehtajte!
Pri letalskemu prevozniku preverite maksimalne dovoljene dimenzije in težo. Za kolo se doplača posebej. Pozanimajte se, s katerim tipom letala boste leteli. Lahko, da v manjše letalo vaša škatla ne bo šla skozi odprtino prtljažnega prostora.
In navsezadnje preverite ali bo ogromna škatla šla v vozilo, ki vas bo peljalo do in ko boste pristali, še z letališča.
Če boste s kolesom odkolesarili že kar z letališča, ta ponujajo shranitev vaše škatle, kar pa glede na velik volumen ni tako poceni, sploh pri časovno daljših potovanjih. Če boste prvo in zadnjo noč prespali blizu letališča, se pozanimajte o možnosti shranitve škatle v kampu ali hotelu. Na nekaterih letališčih je možno kupiti kartonsko škatlo za kolo.
Nasvet: na zemljevidu preverite po kateri cesti boste odkolesarili z letališča. Namreč z večjih letališč vodijo (zgolj) hitre ali avtoceste, na katere kolesarji ne smemo.
Električno kolo ni dovoljeno vzeti na letalo, ker moč (Wh) baterije presega dopustno.
Drugi namig: Na letalo se časovno in cenovno splača vzeti s seboj kolo le, če ste v zraku vsaj dobro uro. Namreč razstavljanje, pakiranje in zopet sestavljanje kolesa vzame kar nekaj časa. Z zgodnjim nakupom nizkocenovne letalske vozovnice lahko, v primerjavi z vlakom, pocenite potovanje.
Najemite kolo
Prevoz koles(a) z javnimi prevoznimi sredstvi v oddaljene države je (lahko) precejšen logistični in stresni zalogaj. Zato odpotujte brez lastnega kolesa in na počitniški destinaciji za nekaj ur, dan ali več dni najamite kolo ter z njim raziščite mesto ali se zapeljite na izlet. Ponekod je možno kolo najeti v enem kraju, vrniti pa v drugem. Poiščite organizatorja kolesarskih potovanj in se dogovorite glede dostave ter vrnitve kolesa. Za premikanje po mestih so časovno in cenovno ugodni kratkočasni najemi mestnih koles ali e-skirojev.
Če ste na poti vozili z rezervno zračnico, kupite novo ali zakrpajte preluknjano. Očistite kolo in naoljite vitalne dele.
Vašo pot lahko ostalim s projektorjem predstavite na potopisnih večerih. Tudi tu velja, da ne utrujajte poslušalcev s tisočerimi letnicami in dolgočasnimi statističnimi podatki. Itak se jih ne bo nihče zapomnil. Premišljeno izberite fotografije in jih sestavite v atraktivno »zgodbo«. Povejte kar fotografija ne more povedati in s sliko prikažite kar ustno težje razložite.
Robert in Aleks Mihelčič